VUOKATTI-LÄGER 6-10 OKTOBER

 

V.41: VUOKATTI-LÄGER 6-1 OKTOBER
  Program:

Måndag:Avresa från skolan 07:00. Lunch på restaurang i Oulu. Elever betalar själv. Ankomst till Vuokatti på em/kväll, lätt löppass/rullskidor

Tisdag: FM Crosspass (RK) + (L) (Rullskidsbanan) EM / kväll Tunneln alt. (RF)

Onsdag: FM Skidor (F) + Rullskidor A1 DÖK/Löpning 14:30 A3 Skidgång 2*slalombacken + 2* Vuokattinvaara Rullskidor K varav sista är ”test/tävling”. Tillsammans med finska elever.20:00 Volleyboll Suomi-Ruotsi i sporthallen.

Torsdag: FM Skidor A1(K) + Rullskidor A1 (K)/Löpning EM Skidor A1 (F) + Rullskidor A1 DÖK/Löpning

Fredag: FM Skidor A1(K) + Rullskidor A1 (K)/Löpning Hemresa direkt efter lunch.

Upplägg: -Teknik/filmning framförallt under förmiddagspassen. -Betoningen ligger på mängdträning, ni har frihet att själva styra längden på passen. -Följ dock uppdelningen mellan klassiskt/fritt utifrån programmet ovan, så vi jobbar med samma teknik. -Lägg in fartlekar/DÖK/impulser och åk utan stavar, efter eget omdöme och känsla, förslagsvis inte det första ni gör utan efter ett par pass när ni börjat få in skidkänslan. -Passen i tunneln bör ligga mellan 1:30-2:00 h, för att kunna hålla kvalitet och fokus uppe samt för att inte vistas för länge i ovan miljö. Förläng i stället träningen med rullskidor eller löpning.

Tider: 7:00 Frukost (Restaurang Vuokatti sports institute) 12:00 Lunch (Restaurang Vuokatti sports institute) 18:00 Middag (Restaurang Vuokatti sports institute) 21:00 Kvällsfika  (OBS på tisdagen blir det kvällsfika kl 21:30).

Öppettider för tunneln är 9-18. (Eventuellt kommer de öppna 8:30 då vi är där. Besked kommer).

Vallning: -Finska tränarna tipsar: Rode violet eller liknande (burkvalla för före kring 0/någon minusgrad) funkar bra i tunneln. Grunda med en slitstark base wax, eller eventuellt lila klister/universalklister som bas. När du grundar, tänk på att föret i tunneln sliter rätt hårt på vallan, glöm inte heller att parafinnera om dem då och då. -När du åker klassiskt: Välj att åka antingen inomhus eller utomhus på grund av de uppenbara skillnaderna i före. Den klassiska åkningen kommer antagligen att vara bättre inomhus -Samordna vallningen med kompisarna så att alla inte tar med egen vallabox.

Övrig info: – Kom ihåg att växla pengar (EURO) om du inte betalar med kort. -Ni behöver ej ta med sänglinne/handduk. Vi kommer att bo på Vuokatti sports institute i byggnader vid fotbollsplanen. -Utomhusspår kommer att öppna på Fredagen kl 10.00. -Håll tiderna disciplinerat. -Finsk tid!

   
  Förslag till utrustningslista:

  • Träningskläder för två pass
  • Träningskläder för inneträning
  • Rullskidor och stavar (endast klassiskt)
  • Hjälm och reflexväst
  • Drickabälte
  • Löparskor
  • Skidor och stavar (klassiskt + fritt)
  • Skidgångsstavar
  • Skidskor (klassiskt + fritt)
  • Vallor (samordna med kompis)
  • Ombyte/Vardagskläder
  • Underkläder
  • Regnkläder
  • Mössa, handskar
  • Toalettartiklar (tandborste, tandkräm, schampo, tvål, etc.)
  • Reservmaterial, t.ex. extra stavspetsar
  • Skolarbete
  • Sportdryck och annan energi som kan förtäras under träningspassen